El Caminito del Rey

El Caminito del Rey betyder på spanska “kungens lilla väg”, och är en gångväg som har konstruerats längs med bergväggarna i kanjonen Desfiladero de los Gaitanes i Málaga i södra Spanien. Gångvägen är 3 kilometer lång, och bitvis bara en meter bred, där den hänger fastmonterad i nästan helt vertikala bergväggar, ungefär hundra meter ovanför floden som rinner nedanför. Sedan den konstruerades har gångvägen förfallit, och bitvis finns inget mer att gå på än de smala järnbjälkar under gångvägen som håller den uppe. Man kan därför tvingas balansera på mycket hög höjd, eller hoppa över stora hål i gångvägen, ibland utan möjlighet att vara fastspänd med säkerhetssele. Detta har dock inte hindrat de mest äventyrslystna, som trots förbud har gett sig av för att vandra längs med Caminito del Rey. 800px-Caminito_del_Rey_3Gångvägen kallas ofta ”den farligaste gångvägen i världen”, ett rykte som den har fått på grund av de fem dödsfall som inträffade där vid två olika olyckor år 1999 och år 2000. Den regionala regeringen bestämde sig då för att försegla de två ingångarna till gångvägen, men fram till år 2013 har ändå ytterligare fyra människor dött då de har försökt klättra längs med gångvägen. Under mer än ett årtionde har dock Caminito del Rey nu varit stängd för att repareras, och år 2015 öppnade vägen för allmänheten, med betydligt säkrare gångvägar. Därmed inte sagt att det inte är förenat med någon fara alls att gå längs med denna höga gångväg, och att det inte kräver fysisk styrka. Om du planerar en liknande expedition kan det därför vara bra att först besöka en naprapat eller annan manuellt terapeut för att kontrollera att du inte lider av några låsningar eller skador som kan orsaka besvär på din strapats. Om du letar efter en naprapat i Stockholm kan du gå in på Naprapatmats.se.

Caminito del Rey byggdes mellan år 1901 och 1905. Syftet var att skapa ett enkelt sätt för arbetare att förflytta sig mellan de två vattenfallen vid Gaitanejo och El Chorro, där man hade byggt två vattenkraftverk. Gångvägen gjorde det inte bara lättare för arbetare att ta sig runt den stora kanjonen, utan underlättade också transport av material och inspektion och underhåll av kanalen. När dammen Conde del Guadalhorce skulle invigas år 1921 gick Spaniens dåvarande kung, Alfons XIII, över gångvägen, och den fick då sitt nuvarande namn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *